Dodana: 1 luty 2007 09:23

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 09:23

Krajowa Informacja Podatkowa – kolejne ułatwienie dla podatników

Podatniku! Masz pytanie z zakresu prawa podatkowego? Zadzwoń do specjalistów z otwartej niedawno Krajowej Informacji Podatkowej. Czekają oni na Twoje pytania, przejmując od urzędów skarbowych obowiązek udzielania odpowiedzi na pytania podatników. 

Utworzona z inicjatywy Ministerstwa Finansów Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) funkcjonuje od początku lipca bieżącego roku. Przez pierwsze dwa miesiące „wakacyjne” testowano nową usługę oraz weryfikowano skuteczności systemu obsługującego podatników. Obecnie KIP rusza „pełną parą” i w związku z tym chcemy zaprosić podatników do korzystania z nowej usługi, która w sposób znaczący ułatwi uzyskiwanie informacji nt. podatków. Oto odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące KIP:

1. Czyją  inicjatywą jest, na czyj wniosek powstaje?

Stworzenie Krajowej Informacji Podatkowej było inicjatywą Ministra Finansów. Bezpośrednio odpowiedzialny za wdrożenie i funkcjonowanie jest podsekretarz stanu Marian Banaś, który odpowiada za funkcjonowanie polskiej administracji podatkowej. Sieć została stworzona na bazie doświadczeń Wielkopolskiego Centrum Informacji Podatkowej w Lesznie, które funkcjonowało od 2000 r.

2. Cel powołanie KIP

a) jednolitość informacji podatkowej - prawdopodobieństwo, że podatnik otrzyma różną informacje zadając dwa razy to samo pytanie jest zredukowane do minimum.
b) stworzenie dla podatnika taniej i zrozumiałej informacji podatkowej,
c) odciążenie urzędów skarbowych,
d) tworzenie nowoczesnej i przyjaznej podatnikowi administracji podatkowej,
e) stworzenie nowoczesnego kanału informacyjnego, który będzie rozbudowywany w przyszłości.

3. Do kogo  kierowana  jest KIP?

Krajowa Informacja Podatkowa jest kierowana do wszystkich obywateli, na których ciąży obowiązek podatkowy. Obejmuje ona zakres podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatków od spadków i darowizn, procedur obowiązujących w administracji podatkowej oraz przesyłania deklaracji w formie elektronicznej. W razie konieczności zakres udzielanych informacji będzie rozszerzany.

4. W jaki sposób ułatwi to życie podatnikom?

Usługa oferowana przez Krajową Informację Podatkową ma za zadanie wyjaśnić podatnikom wątpliwości związane z polskim prawem podatkowym. Dzięki jednemu numerowi telefonicznemu podatnik ma możliwość sprawdzić: jakie w danej sytuacji obowiązują przepisy, na jakich deklaracjach ma złożyć rozliczenie, jaka jest procedura postępowania w danym przypadku. Usługa dostępna jest w wydłużonych godzinach - od 7.00 do 18.00 – tak aby wszyscy mogli z niej skorzystać.

Tym niemniej udzielanie wiążących interpretacji dotyczących indywidualnej sytuacji podatnika (art. 14a Ustawy Ordynacja podatkowa) nadal pozostaje w kompetencjach urzędów skarbowych.

5. Pracownicy Krajowej Informacji Podatkowej

W czterech Biurach Krajowej Informacji Podatkowej zatrudnionych jest 150 osób. W większości są to byli pracownicy urzędów i izb skarbowych posiadający szeroką wiedzę oraz długoletnią praktykę. Z większością problemów poruszanych przez podatników mieli kontakt w trakcie swojej pracy. Zostali oni również przeszkoleni w zakresie technik komunikacji telefonicznej. Dzięki temu informacja jest nie tylko szybka i wiarygodna, ale również przekazana w sposób przystępny.


6. Jak została zagwarantowana jednolitość informacji skoro są cztery Biura KIP?

Pracownicy Krajowej Informacji Podatkowej korzystają ze wspólnej aplikacji uaktualnianej w czasie rzeczywistym umożliwiającej dostęp do jednolitej informacji bez względu na miejsce pracy. Konsultanci mają również dostęp do wewnętrznej aplikacji Ministerstwa Finansów, tzn. Systemu Informacji Podatkowej, który zawiera bazę aktów prawnych, interpretacje wiążące wydawane przez urzędy i izby skarbowe.  

7. W jaki sposób będzie można z tego korzystać?

a) Należy wybrać nr 0 801 055 055 (koszt połączenia 35 gr/min) lub dla połączeń z telefonów komórkowych 022 330 0330 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora).
b) Po połączeniu z Krajową Informacją Podatkową operator poprowadzi podatnika po menu. I tak, w systemie tonowym, z klawiatury telefonu należy wybrać:

„1” w celu uzyskania informacji na temat podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn lub procedur podatkowych.

„2” w celu uzyskania informacji na temat podatku dochodowego od osób prawnych

„3” w celu uzyskania informacji na temat podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej.

„4” procedur związanych z elektronicznym wypełnianiem deklaracji

8. Jak wyglądały przygotowania KIP, źródło finansowania projektu?

W 2004 roku w Ministerstwie Finansów rozpoczęto projekt, który miał na celu modernizację administracji podatkowej. Jednym z jego elementów było stworzenie nowoczesnej informacji telefonicznej dla podatników. Jego realizacja odbyła się z pomocą francuskiej administracji podatkowej. Środki na realizację projektu pochodziły przede wszystkim z budżetu projektu PHARE 2003 oraz z budżetu Ministerstwa Finansów.
W ramach projektu opracowano założenia działania sieci, tak logistycznie, jak technicznie, zakupiono sprzęt komputerowy, centrale telefoniczne, dostosowano pomieszczenia na potrzeby Biur Krajowej Informacji Podatkowej oraz przeprowadzono niezbędne szkolenia pracowników. W ramach projektu wydrukowano również materiały informacyjno-promocyjne (plakaty, broszury, ulotki).

Rzecznik prasowy
Izby Skarbowej w Białymstoku

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook